1. Een massieve fout dat trendspotters en merken altijd maken, is denken of beweren dat een bepaalde trend van de consument door alle consumenten zal worden beïnvloed en/of worden aangenomen.
2. Zorg ervoor dat je een standpunt heb over je wereld en omgeving. Hoe meer trends je spot, zoekt en deze ook gebruikt voor de inhoud zal je ook meer begeleiding krijgen. Wanneer je een breed standpunt hebt, zelfs beginnen de kleine observatie zal je sneller begrijpen.
3. Wees nieuwsgierig en flexiebel, vraag je zelf af waarom/wanneer merk je iets nieuws in plaats van snel zoeken naar tekortkoming
4. Realiseer ook dat jij niet noodzakelijk jouw klant bent: Je professionele interesse moeten breder zijn dan je persoonlijke interesse. Je bent misschien niet opgewonden bij iets nieuws, maar andere wel. Vraag jezelf af waarom zij opgewonden zijn en welke behoeftes zijn er geopend.
5. Wijs niets te snel af.
6. Zorg ervoor dat je van alle taboes, vooroordelen, afwijzingen af komt. Dit zorgt ervoor dat je capaciteit wordt geblokkeerd, om nieuwe ideeën te bedenken en om je klanten te begrijpen dat zal je geld kosten. En het maakt jou een minder prettige persoon.
7. Je vindt niet ieder trend leuk, maar je doet dit voor je klanten.